Διάστρεμμα Ποδοκνημικής (Στραμπούληγμα Αστραγάλου)

Νικόλαος Σαλαμαλίκης,MD,MSc,FEBOT
Ορθοπαιδικός Χειρουργός-Τραυματολόγος Στρατιωτικός Ιατρός

Τι είναι; Πώς αντιμετωπίζεται;

Τα διαστρέμματα ή πιο κοινά τα "στραμπουλήγματα" της περιοχής της ποδοκνημικής, αποτελούν πολύ συχνούς τραυματισμούς τόσο σε αθλητές όσο και στον απλόπληθυσμό. Συμβαίνουν συνήθως με έσω στροφή και υπτιασμό του ποδιού που βρίσκεται σε πελματιαία κάμψη. Ρήγυνται, εν μέρη ή εν όλω, ο πρόσθιος κνημοπερονιαίος σύνδεσμος και ο πτερνοπερονιαίος σύνδεσμος. Συνοδές κακώσεις αφορούν την κνημοπερονιαία συνδέσμωση, χόνδρινες βλάβες του αστραγάλου, κακώσεις των περονιαίων τενόντων, κατάγματα του 5ου μεταταρσίου ή της πρόσθιας απόφυσης της πτέρνας, της πλάγιας ή της οπίσθιας απόφυσης του αστραγάλου. Διαχωρίζονται σε τρεις βαθμούς διατσρεμμάτων 1ου, 2ου και 3ου ανάλογα με τη μερική ή ολική ρήξη τω συνδέσμων, το βαθμό οιδήματος και εκχύμωσης της τραυματισμένης περιοχής και τον πόνο κατά τη φόρτιση του σκέλους. Υπάρχουν βασικές δοκιμασίες οι οποίες μπορούν να αναδείξουν αστάθεια και πλήρη ρήξη των συνδέσμων, όπως η πρόσθια συρταροειδής δοκιμασία της ποδοκνημικής. Βεβαίως οι τελευταίες εκτελούνται με δυσκολία λόγω των συμπτωμάτων των ασθενών. Πλήρης εικόνα του εύρους των κακώσεων δίνεται μόνο με τη μαγνητική τομογραφία, κυρίως σε περιπτώσεις που τα συμπτώματα επιμένουν 6-8 εβδομάδες παρά τη συντηρητική θεραπεία. Τα διαστρέμματα αντιμετωπίζονται κατά κόρον συντηρητικά, με ανάπαυση, παγοθεραπεία, ελαστική επίδεση ποδοκνημικής και ανάρροπη θέση της άρθρωσης με σκοπό την ελάττωση του οιδήματος. Σε εκτεταμένες κακώσεις των συνδέσμων μπορεί να τεθεί νάρθηκας ακινητοποίησης της άρθρωσης για ένα διάστημα 1-2 εβδομάδων. Μετά την ξεκούραση ή/και ακινητοποίηση της άρθρωσης ακολουθει περίοδος φυσικοθεραπευτικής αποκατάστασης, με αρχικά παθητική κινησιοθεραπεία και επίτευξη πλήρους παθητικού και υποβοηθούμενου ενεργητικού εύρους κίνησης της άρθρωσης. Όταν η τραυματισμένη περιοχή ξεπρηστεί και τα συμπτώματα άλγους υποχωρήσουν, ακολουθούν οι ασκήσεις ενδυνάμωσης με ενεργητική κινητοποίηση της άρθρωσης και κινητοποίηση υπό αντίσταση, με επικέντρωση στους περονιαίους μύες και στις ασκήσεις ιδιοδεκτικότητας. Τα καλύτερα αποτελέσματα μετά από διαστρέμματα ποδοκνημικής αναφέρονται σε περιπτώσεις ταχείας και άμεσης λειτουργικής φυσικοθεραπευτικής αποκατάστασης. Μετά από διαστρέμματα 1ου και 2ου βαθμού, οι αθλητές μπορούν να επανέλθουν στις αθλητικές τους δραστηριότητες κατά κανόνα μετά από 1-2 εβδομάδες, ενώ σε διαστρέμματα 3ου βαθμού μετά από 3-4 εβδομάδες. Σε περιπτώσεις που απαιτηθεί η ακινητοποίηση της ποδοκνημικής άρθρωσης με νάρθηκα, οι ασθενείς επανέρχονται στις αθλητικές τους δραστηριότητες μετά από 5-6 εβδομάδες. Πολύ σπάνια, σε περιπτώσεις ασθενών με μακροχρόνια συμπτώματα και αστάθεια ή όταν υπάρχει οστική απόσπαση, τότε μονόδρομο αποτελούν επεμβάσεις χειρουργικής αποκατάστασης των συνδέσμων, τενοντομεταφοράς ή τενοντόδεσης προς ενίσχυση της σταθερότητας της ποδοκνημικής άρθρωσης.

Κλείστε Ραντεβού

Σοφοκλέους 3 (2ος Όροφος), 12134 Περιστέρι